vorini-gr: Παιδιά ενός άλλου θεού

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

Παιδιά ενός άλλου θεού

Παγιδευμένα σε υποτυπώδη εκπαίδευση και σε ένα σχολικό σύστημα το οποίο εξακολουθεί να τα απορρίπτει παραμένουν τα παιδιά Ρομά...


Χαρακτηριστικές της δυσκολίας να επιτευχθεί ουσιαστική πρόοδος στην κοινωνική τους ένταξη είναι οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας στην Καρδίτσα, μετά την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να ενσωματώσει τσιγγάνους μαθητές σε 6 δημοτικά σχολεία της περιοχής. 
Τη σταδιακή τους διασπορά στα τοπικά σχολεία αντιπροτείνει το δημοτικό συμβούλιο της πόλης.

Την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων μετά τις διακοπές της εορταστικής περιόδου, δεν λειτούργησαν 7 δημοτικά σχολεία στους Σοφάδες της Καρδίτσας. Γονείς των μαθητών διαμαρτυρήθηκαν για την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να ενσωματώσει τους τσιγγάνους μαθητές του 4ου δημοτικού σχολείου Σοφάδων σε άλλα σχολεία της περιοχής, στο πλαίσιο της προσπάθειας να καταπολεμηθεί το φαινόμενο ύπαρξης σχολείων - γκέτο, σε συμμόρφωση και με τις προβλέψεις του ευρωπαϊκού δικαίου. 

Η δημοτική αρχή των Σοφάδων διευκρινίζει ότι δεν είναι αντίθετη με την ενσωμάτωση των τσιγγάνων στην ελληνική κοινωνία, ωστόσο, εκφράζει τη διαφωνία της με τις «βίαιες μεθόδους» τις οποίες εφαρμόζει το υπουργείο Παιδείας μέσω της διεύθυνσης Εκπαίδευσης, εφαρμόζοντας «ξαφνικά και εν μέσω σχολικής χρονιάς» τη διασπορά των μαθητών Ρομά στα υπόλοιπα σχολεία. 
Σε αυτό το πλαίσιο, ζητά τη σταδιακή υλοποίηση της αντίστοιχης εκπαιδευτικής πολιτικής, θέτοντας ανάμεσα σε άλλα και θέμα «γενιτσαρισμού διώχνοντας τους τσιγγάνους μαθητές χιλιόμετρα μακριά από το φυσικό τους χώρο» χωρίς προηγούμενη έγκαιρη ενημέρωση. 

«Η προωθούμενη ένταξη γίνεται βιαστικά (με λογιστικά κριτήρια και κάτω από την πίεση της απόφασης του συμβουλίου της ΕΕ) με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα αποτύχει τελικά. Ανάλογη μαζική ένταξη επιχειρήθηκε το 2003-2004 και απέτυχε οικτρά, καθώς μετά από ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα 2-3 μηνών φοίτησης σε κανονικά σχολεία της πόλης της Καρδίτσας όλοι σχεδόν οι εγγεγραμμένοι μαθητές ΡΟΜΑ στα σχολεία αυτά διέκοψαν εντελώς τη φοίτησή τους», αναφέρεται σε ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου Καρδίτσας, στο οποίο εκφράζεται η ανησυχία ότι «σε περίπτωση βεβιασμένης ένταξης, όπως αυτή που προωθείται, είναι σίγουρο ότι θα αναπτυχθούν φαινόμενα «ρατσισμού» (που είναι φυσικά απευκταία), ιδιαίτερα στις σημερινές δυσχερέστατες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες».  

«Αν το υπουργείο Παιδείας θέλει πραγματικά να υπάρξει αποτελεσματικότητα, πρέπει σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και μέσα από ειλικρινή και ουσιαστικό διάλογο, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς από την αρχή να θέσει τις βάσεις, ώστε να υπάρξει σταδιακή και ουσιαστική ένταξη των τσιγγανοπαίδων», αναφέρει το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών. 

Αντίθεση στο «ρατσιστικό αποκλεισμό των μαθητών Ρομά ή την περιθωριοποίησή τους σε σχολεία γκέτο» εκφράζει η Δημοκρατική Αριστερά, η οποία «καλεί την τοπική κοινωνία των Σοφάδων και τους εκπαιδευτικούς της Καρδίτσας να συνεργαστούν με το Υπουργείο Παιδείας με στόχο την εφαρμογή της απόφασης του Υπουργείου για την ένταξη των μαθητών Ρομά του 4ου Δημοτικού Σχολείου Σοφάδων και του 19ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας σε σχολεία του Δήμου Σοφάδων και του Δήμου Καρδίτσας, στην προοπτική της κοινωνικής συνοχής και ευημερίας όλων». 

Από την πλευρά τους, οι Οικολόγοι Πράσινοι χαρακτηρίζουν «υπερβολικές και άδικες τις αντιδράσεις των γονέων που έχουν επιβάλει το κλείσιμο των δημοτικών σχολείων των Σοφάδων»: «Πιστεύουμε ότι πρέπει να σταματήσουν, για να μπορέσει να πραγματοποιηθεί ένας ουσιαστικός διάλογος με το υπουργείο και τους εκπαιδευτικούς, με στόχο την ομαλή ένταξη των παιδιών Ρομά στα διάφορα σχολεία της περιοχής και όχι τον αποκλεισμό τους μόνο σε ένα ή δύο».  

Πάντως, οι βουλευτές της ΝΔ Σπύρος Ταλιαδούρος και Κώστας Τσιάρας, δήλωσαν ότι θεωρούν «άκαιρη, βιαστική, αποσπασματική, στερούμενης κάθε λογικής και επιστημονικής τεκμηρίωσης» την κίνηση του υπουργείου Παιδείας, προσθέτοντας:

«Το όλο εγχείρημα θέτει σε κίνδυνο τόσο τη συνέχιση της φοίτησης των μικρών τσιγγανόπαιδων σε αυτά, όσο και την προοπτική ενσωμάτωσης τους στο εκπαιδευτικό σύστημα. Ταυτόχρονα υποβαθμίζει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης για τους ήδη φοιτούντες μαθητές, δυσχεραίνει το εκπαιδευτικό έργο και δημιουργεί γενικότερα προβλήματα στην εκπαίδευση τους, μεγιστοποιώντας τις αμφιβολίες και την αγανάκτηση των γονέων τους». 

«Η χωριστή και άνιση εκπαίδευση μιας εθνοτικής ομάδας δεν πρέπει να γίνεται ανεκτή τον 21ο αιώνα. Ωστόσο, τα παιδιά Ρομά σε ολόκληρη την Ευρώπη συνεχίζουν να υφίστανται διακρίσεις στα σχολεία και στην πρόσβασή τους στην εκπαίδευση. Αυτή η διάκριση, που είναι βαθιά ριζωμένη σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα, είναι το αποτέλεσμα πολιτικών και πρακτικών (συχνά εδραιωμένων στην ιστορική κοινωνική διάκριση κατά των Ρομά) που έχουν αποκλείσει χιλιάδες παιδιά Ρομά από την πρόσβαση σε εκπαίδευση καλής ποιότητας», σύμφωνα με τη Διεθνή Αμνηστία.






Δεν υπάρχουν σχόλια :